Umbria. Przepiękny region położony w środkowych Włoszech, który musi zadowolić się rolą mniej znanego krewnego sąsiedniej Toskanii. Wśród wzgórz, pagórków i zielonych dolin znajduje się siedziba jednej z najbardziej niezwykłych firm, nie tylko w Italii. Brunello Cucinelli stworzył coś naprawdę niesamowitego.


To prawdziwa osobowość. Czy widzieliście kiedykolwiek potężnego przedsiębiorcę, który z pasją opowiada o Senece, cytuje z pamięci „Rozmyślania” Marka Aureliusza, a jakby tego było mało, wprowadza filozofię wielkich myślicieli w życie? Czy w ogóle można w taki sposób prowadzić biznes?

Czego dowiesz się z tego artykułu? M.in.

  • Na czym polega PR-owy sukces firmy;
  • Podstaw o kaszmirze;
  • Dlaczego Brunello Cucinelli jest nazywany nie tylko „królem kaszmiru”, ale również „filozofem w garniturze”;
  • Co podarował córkom na urodziny, a pracownikom z okazji Bożego Narodzenia;

Są założyciele, którzy chowają się za marką i pozostają w cieniu swoich produktów, ale są też tacy, bez których firma nie istnieje. „Brunello Cucinelli” to … Brunello Cucinelli. Dzieło jego życia, które wydaje się nie może funkcjonować bez swojego założyciela.

Źródło: www.toemotions.com

Źródło: www.toemotions.com

FILOZOF W GARNITURZE

Kiedy czytam biografie tzw. ludzi sukcesu najważniejsze jest dla mnie to, co działo i dzieje się w głowie takiego człowieka w momentach trudnych i kluczowych – zakładania firmy, doświadczania pierwszych bolesnych porażek, straty pieniędzy, balansowania na granicy upadku, a wszystko po to, by finalnie odnieść sukces. Co taka osoba musi myśleć w tak krytycznych momentach, jak sobie poradziła, czy da się z tego wyciągnąć jakąś lekcję dla siebie.

Brunello Cucinelli to jednak dla mnie nie lada zagwozdka. Pytany bowiem o przepis na sukces, zawsze odpowiada, że wszystko jest wynikiem szacunku dla ludzkiej godności.

 

„Zawsze uważałem, że człowiek pracujący w jak najlepszych warunkach, jest bardziej twórczy, genialny i odpowiedzialny” (lastampa.it, 28/12/2012)

Często w tym miejscu wspomina swojego ojca, rolnika, który porzucił pracę na roli na rzecz ciężkiej, fizycznej harówy w fabryce. Nigdy jednak nie narzekał na wynagrodzenie, ale na sposób, w jaki był tam traktowany. W licznych wywiadach Cucinelli wspomina ojca siedzącego w kuchni, pogrążonego we łzach i pomstującego na traktowanie pracowników w fabryce, którzy sprowadzani byli do roli popychadeł obdartych z ludzkiej godności.

Młody Brunello miał postanowić sobie, że jeżeli cokolwiek uda mu się osiągnąć i zrealizować, to zrobi to szanując drugiego człowieka. W wywiadzie dla Business of Fashion powiedział wprost – „W wieku 16 lat już znalazłem swoją drogą(…) Chciałem być i żyć jako strażnik ludzkiej godności„.  Mocne słowa.

Źródło: brunellocucinelli.com

Źródło: brunellocucinelli.com

Górnolotne słowa padające z ust właścicieli wielkich firm to norma, którą sami pracownicy zwykle kwitują gorzkim uśmiechem. Etyka, humanizm i godność ludzka raczej nie chodzą tą samą ścieżką co życie codzienne. Tymczasem Cucinelli  nie używa pustych słów, lecz wprowadza w życie humanistyczny kapitalizm. W praktyce oznacza to, że:

  • Pracownicy maja pracować d0 17.30, a już na pewno nikogo nie może być w firmie po godzinie 18.00;
  • Pracownicy mają zakaz wysyłania maili po godzinach pracy, a wszystko po to, by zachować kreatywność i świeżość myślenia. Nie można wysyłać wewnętrznych maili. Masz coś do przekazania koledze z pracy? Nie wysyłaj maila, ale po prostu się z nim spotkaj twarzą w twarz.
    Pracownicy mają prawdziwą sjestę w pracy, 1,5 godziny na przerwę obiadową, podczas której jedzą regionalne potrawy Umbrii;
  • Jak sam mówi w wywiadzie dla La Stampa, w pracy stara się realizować wizję św. Benedykta – być wymagającym mistrzem, ale i kochającym ojcem.

Jeśli zmuszę cię do zbyt długiej pracy, okradam ci duszę”.

Źródło: shadesofumbria.wordpress.com

Źródło: shadesofumbria.wordpress.com

MARKA

PR marki budowany jest przede wszystkim na jego właścicielu. Gdybym musiał pisać obszerną pracę o jakiejkolwiek wielkiej firmie, byłbym zmuszony rozdzielić kwestie marketingowe, produktu, samego właściciela i etyki pracy. Tutaj nie jest to możliwe. Wszystko jest ze sobą perfekcyjnie połączone, idealnie się zazębiając. Okazuje się, że za pięknymi słowami znajdują się również szlachetne gesty. W 2012 roku o jego firmie usłyszeli wszyscy za granicą. Cucinelli miał sprawić swoim pracownikom prezent na Boże Narodzenie, obdarowując każdego kwotą 6.000 euro.

Takie rzeczy muszą robić wrażenie. Jednak cudzoziemcy są przyciągani do Włoch głównie stereotypami – włoskim luzem, południowym słońcem, uśmiechniętymi ludźmi i małymi wioskami. Tak, siedziba może być nie tylko cudowną wizytówką firmy, ale również ważną częścią marketingowej maszyny.

W 1985 roku  Cucinelli kupuje XIV – wieczny zamek w malutkiej wiosce, Solomeo, w którym ówcześnie żyło niewiele ponad 400 osób. Obecnie liczba pracownik stanowi około 1.000 osób. Każdy z nich ma zarabiać o 20% więcej od stawki rynkowej.

Oczywiście, że firma musi przynosić dużo zysku, ale nie powinno odbywać się to kosztem środowiska, o które trzeba dbać. Nie chodzi jednak stricte o ochronę środowiska, ale przede wszystkim  o lokalną społeczność.
Na terenie Solomeo Cucinelli wybudował teatr na 230 miejsc. W ramach hobby sponsoruje lokalny zespół piłkarski, finansuje odrestaurowywanie lokalnych kościołów i szpitali. Swoim córkom podarował na urodziny bibliotekę z 782 książkami, które według niego powinna przeczytać każda osoba przynajmniej raz w życiu.

Źródło: www.solomeo.it

Źródło: www.solomeo.it

 

KASZMIR

Skórzana kurtka to wydatek ponad 4,500 euro, kaszmirowe kardigany dochodzą do 2,000 euro, garnitury to wydatek przynajmniej 2,450 euro… Warto zaznaczyć, że marka dopiero w 2000 roku poszerzyła swoją ofertę, wcześniej ograniczając ją jedynie do kaszmirowych swetrów.

Źródło: tibetarchaeology.com

Źródło: tibetarchaeology.com

Koza kaszmirska to drogocenne zwierzę. Wraz ze swoimi kompanami skacze sobie po surowych himalajskich zboczach. Zimno, silny wiatr i skrajne warunki atmosferyczne wymusiły na kozach wykształcenie się dodatkowej warstwy sierści – delikatnego puchu, który jest pierwszą warstwą ogrzewającą te wdzięczne i nieświadome swojej wartości zwierzęta.

Cena kaszmiru nie jest zwykłym kaprysem ludzi, którzy chcą sięgnąć do kieszeni bogaczy. Stara, dobra zasada rynku głosi, że jeżeli coś jest drogie, to najpewniej znaczy, że jest trudno dostępne i wymaga dużego wysiłku, by to zdobyć. Nie inaczej jest w przypadku cennego puchu.

Wczesną wiosną kozy gubią zbędną warstwę puchu, który zbierany jest ręcznie tak by zapobiec mieszaniu się warstwy zewnętrznej z wewnętrzną, sztywniejszą i nienadającą się na czysty materiał.

Kaszmir wykazuje niezwykłe właściwości. Rzadko spotyka się tkaniny, które łączą w sobie wręcz sprzeczne cechy. Jest miękki, delikatny, a jednocześnie bardzo wytrzymały. Puch chroni kozy przed przegrzaniem latem i wychłodzeniem organizmu zimą. Te same cechy mają kaszmirowe swetry.

Powszechnie mówi się, że kaszmir posiada trzy podstawowe klasy.

Klasa A charakteryzuje się oczywiście najlepszą jakością. Włókna charakteryzują się wartością 14-15.5 mikronów grubości.
Kaszmir klasy B jest nieco gorszej jakości, ale oczywiście dla większości z nas – laików w tym aspekcie – dostrzeżenie różnicy między kaszmirem A a B jest właściwie niemożliwe. Jest on nieco tańszy, a jego włókno ma do 19 mikronów.
Kaszmir najniżej klasyfikowany nie jest określany mianem czystego puchu, jego grubość może sięgać nawet 30 mikronów.

Mikron to inaczej mikrometr. Jedna milionowa metra.

Najpopularniejszymi produktami z kaszmiru są szaliki, chusty i swetry.

KOLEKCJE

Większość kolekcji smart -casual  to kolory ziemi. Dominuje brązowy, beżowy, szary i biały. Męskie kolekcje koncentrują się w głównej mierze na swetrach, kurtkach, marynarkach i puchowych kamizelkach.

Źródło: www.brunellocucinelli.com

Źródło: www.brunellocucinelli.com

 

Źródło: www.brunellocucinelli.com

Źródło: www.brunellocucinelli.com

 

Źródło: www.brunellocucinelli.com

Źródło: www.brunellocucinelli.com

 

Źródło: www.brunellocucinelli.com

Źródło: www.brunellocucinelli.com

Źródło: www.brunellocucinelli.com

Źródło: www.brunellocucinelli.com

 

Źródło: www.brunellocucinelli.com

Źródło: www.brunellocucinelli.com

Ilekroć widzę lub słyszę Cucinelliego to mam przed oczami człowieka wypoczętego, opanowanego i spokojnego. Wydaje się człowiekiem o niezwykle spokojnym umyśle, który wie czego w życiu chce i realizuje to na swoich warunkach. Nie ma też żadnej wpadki na swoim koncie, o której można by poczytać w mediach.
Jest bardzo otwarty na wizyty mediów i blogerów – mam zatem cel na rok 2017

Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej o firmie Brunello Cucinelli i kaszmirze:

Brunello Cucinelli: A humanistic approach to luxury, philantropy, and stewardship

Business of fashion, CEO Talk – Brunello Cucinelli

The Prince of Solomeo

Podcast – Building a Brand on Bricks and Beliefs – Brunello Cucinelli

Wool and cashmere, Foof and Agriculture Organization of the United Nations

Cashmere Value Chain Analysis Afghanistan