W pierwszej części wymieniłem wielkich projektantów, krawiecką sztukę Neapolu, udoskonalenia wprowadzone przez Włochów. Podjąłem również temat włoskiej estetyki. Pora na drugą część włoskich kamieni węgielnych światowej mody.

5)Pitti Uomo

Tego wydarzenia nie mogło tu zabraknąć. Najsłynniejsze targi mody męskiej na świecie, a jednocześnie miejsce kontrowersyjne. Z jednej strony to właśnie zdjęcia z tych imprez zdobią blogi i portale o modzie na całym świecie, z drugiej wiele w nich karykatury i powodów do śmiechu.

Pitti Immagine Uomo organizowany jest dwa razy do roku i właśnie tyle ma twarzy.

Najbardziej podoba mi się zdanie z bloga Łukasza Masłowskiego, Outdersen: „Masz takie Pitti, jakie sobie sfotografujesz”. Możesz skupić się na przedziwnych stylizacjach – kocach narzuconych na ramiona, które nazwane są kurtkami (i nie mam na myśli poncza), przykrótkawych marynarkach, eleganckich spodniach niesięgających nawet kostek. Ale  możesz też wybrać drugą opcję – rozmawiać, zawierać kontakty i kontrakty, czerpać inspirację z kolejnych stanowisk rozsianych po pawilonach.

batch_mix 4

Dzięki uprzejmości outdersen.com

Dobrze określił to zjawisko włoski dziennikarz Angelo Flaccavento w artykule Business of Fashion:

Ludzie oczekujący Pitti zawsze z wielką dbałością podchodzili do swojego ubioru, ale w ostatnich latach  bardzo się to nasiliło. Oni chcą, by zrobiono im zdjęcie. Pstryknięta fotka może zamienić się w publikację lub odnośnik na blogu, zaś to w pieniądze lub pracę

Dosadniej wypowiedział się Andrew Doyle z Timeless Man, jednoznacznie pisząc o desperacji mężczyzn i psuciu dobrych gustów. W artykule dziennikarz (Flaccavento) zauważa również pikującą spontaniczność:

Generalnie stylizacje są bardzo wyszukane i eleganckie, ale większość z nich jest zaprojektowana specjalnie na Pitti i niewiele ma wspólnego z życiem codziennym

A propos koców ....Źródło: outdersen.com

A propos koców ….Źródło: outdersen.com

Znacznie ciekawszą stroną jest możliwość przyjrzenia się nowym kolekcjom i trendom, zawarcie kontaktów lub wstępnych kontraktów. To właśnie wystawcy są dyskretniejsi, skupiają się na swojej pracy i raczej nie wychodzą poza obszar swojego stanowiska, a już na pewno nie poza hangar, na słynny plac Fortezza da Basso. Spotkać możemy również właścicieli małych butików, mistrzów pracowni krawieckich, przedstawicieli marek. Są blogerzy, trendsetterzy, modele, styliści, znani fotografowie. Na pewno jest to miejsce, które warto zobaczyć na własne oczy, jeśli nie dla kontaktów, to dla czystej przyjemności, gdyż każdy kto tam był, mówi o  naładowaniu się pozytywną energią.

Z przyjemnością patrzy się na stylizację polskich blogerów, którzy mogą być prawdziwym przykładem dla reszty społeczeństwa, nie tylko polskiego. Klasa sama w sobie. Oto niektóre relacje z różnych edycji tego wydarzenia.

Outdersen
Jan Adamski
Macaroni Tomato

Blue Loafers

Źródło: outdersen.com

Źródło: outdersen.com

6)Modni najbogatsi: „Kultura, głupcze!”

Zacznijmy od liczb. Według magazynu Forbes na 40 Włochów w 2000. miliarderów na świecie, aż 17 jest z sektora mody!

Najbogatszym  modnym Włochem (40. miejsce na świecie) jest Leonardo Del Vecchio, właściciel firmy Luxottica, która ma pod sobą wiele marek okularów (jeżeli nie większość).

Na piątym miejscu w kraju, a 174. na świecie, jest Giorgio Armani, następni są Patrizio Bertelli i Miuccia Prada i dalsza część rodziny Prada – Alberto i Marina.

Potem Renzo Russo z Diesel, rodzina Benetton, Sandro Veronesi z Calzedonii, Mario Moretti Polegato (Geox, Diadora), Diego i Andrea Della Valle z Tod’s, Domenico Dolce i Stefano Gabbana, Pier Luigi Loro Piana, Paolo Bulgari, Remo Ruffini (Moncler) i w końcu Brunello Cucinelli.

Nie są to jednak ludzie oderwani od włoskich spraw. Włochy to państwo kultury i miliarderzy o tym wiedzą.

Diego Della Valle wyłożył 25 mln na remont Koloseum, Brunello Cucinelli funduje remonty teatrów, kościołów i szpitali w Umbrii, Bulgari wspiera tegoroczny remont Schodów Hiszpańskich w Rzymie, Luxottica pomogła w renowacji weneckiego mostu il Ponte dell’Accademia, Miuccia Prada regularnie wspiera renowację dzieł sztuki, np. Ostatniej wieczerzy legendarnego Giorgio Vasariego. Wspólnie z Versace dołożyła się również do remontu Galleria Vittorio Emmanuele w Mediolanie.

Obecnie wspinać się można tylko bokiem, reszta jest zabudowana.Źródło: uozzart.com

Obecnie wspinać się można tylko bokiem, reszta jest zabudowana. Źródło: uozzart.com

Giorgio Armani odnowił mediolańską Villa Necchi Campiglio, otwierając w nim ponownie miejskie muzeum.

Pieniądze Renzo Rosso (Diesel) pozwoliły odnowić słynny ponte Rialto w Wenecji, zaś Carla Fendi zasponsorowała odnowę Fontana di Trevi (otwartej niedawno po 17 miesiącach pracy) i Quattro Fontane.

Dolce&Gabbana skupiają się na kinie. Współpracują z Giuseppe Tornatore i Ennio Morricone. Tornatore reżyseruje wiele reklamówek słynnej pary, a ci pomagają w sponsorowaniu filmów. Ostatnio zadbali o cyfrową renowację przepięknego Nuovo Cinema Paradiso.

To już przeszłość, źródło: tg24.sky.it

To już przeszłość, źródło: tg24.sky.it, Etapy renowacji Fontany di Trevi możecie prześledzić tutaj.

Nie ma w tym nic dziwnego. Od dawna wielcy tego świata wspierali kulturę zakładając fundacje, stowarzyszenia lub poświęcając się temu w całości na emeryturze. We Włoszech ma to wymiar symboliczny.

Dla mnie jest to niezmiernie istotny punkt włoskiej mody; pokazuje bowiem, że jest ona częścią większego kulturowo-ekonomicznego uniwersum, którego nie spotkasz nigdzie indziej. W przeszłości wszechobecna sztuka, duma dawnego epicentrum świata – Cesarstwa Rzymskiego i rozkwitu renesansu –  wpływała na kształcenie się gustów obywateli tego kraju, które potem przeniknęły w estetykę mody. Teraz wielcy czują się w obowiązku, by niejako spłacić dług wdzięczności wobec miejsca, które dało im tyle inspiracji i okazji do zarobku. Sztuka, kultura Włoch inspirowały wielkich biznesmenów, a ci teraz odwdzięczają się, by ją utrzymać w dobrym stanie. Koło się zamyka, symbioza zostaje zachowana.

Diego Della Valle, www.panorama.it, .ANSA/ CLAUDIO PERI

Diego Della Valle, Źródło: www.panorama.it, ANSA/ CLAUDIO PERI

7)Krawaty

Mimo że niedawno pisałem o tym, że Włosi idealnie obchodzą się z brakiem krawata, to jednak jego noszenie jest bardzo pożądane. Ale czy może to dziwić, jeśli ma się takie tradycje.

Jest taki region we Włoszech, który niektórzy bardziej niż z jedwabiem, kojarzą z domem Clooneya, Beckhama czy Madonny. A tymczasem…

…nieoficjalnie mówi się, że 1/3 światowej produkcji krawatów najwyższej jakości pochodzi z regionu Como. Wymienienie wszystkich firm rezydujących w tym regionie wydaje się czymś niemożliwym. To zagłębie jedwabiu – nie znajdziesz bardziej prestiżowego materiału na krawaty. Sama tkanina jednak nie wystarczy, równie ważne jest jej ręczne wykonanie.

Spójrzcie na ten wzór, źródło: www.paninidue.com

Spójrzcie na ten wzór, źródło: www.paninidue.com

Jedwab zawitał do Como około 1400 roku. Prawdziwa produkcja rozpoczęła się kiedy Książę Ludovico Sforza zmusił chłopów do siania ziaren morwy białej, która jest pożywieniem dla jedwabnika morwowego, dziś mogącego żyć jedynie w hodowli.

Po otrzymaniu nici o długości około 1500 centymetrów przystępuje się do jej przemiany w tkaninę i właśnie to jest ten etap, z którego region Como słynie. To niesamowite, ale w 1972 roku Como miało wyprzedzić Chiny w produkcji jedwabiu! Rywalizacja z Chinami jest jednak wyczerpująca dla włoskich przedsiębiorców. W pewnym momencie doszło nawet do tego, że znany producent jedwabiu Mortiz Mantero ratował firmę, sięgając do własnego portfela po 5 milionów euro.

O samym Como wspomnę jeszcze w części 3, kiedy przyjrzę się „modowej” mapie całych Włoch.

Drugim regionem obfitym w krawaty jest Kampania i okolice Neapolu. Najbardziej znanymi włoskimi krawatami są te od E. Marinelli, ale lista jest równie długa jak w przypadku Como.

Eugenio Marinella rozpoczął działalność w 1914 na raptem 20 metrach kwadratowych, by za kilkadziesiąt lat obsługiwać Aristotele Onassisa, Billa Clintona, Berlusconiego, księcia Monako czy rodzinę Agnellich.

Krawat z okazji 100 -lecia istnienia firmy, źródło : www.marinellanapoli.it

Krawat z okazji 100 -lecia istnienia firmy, źródło : www.marinellanapoli.it

Wśród innych firm wymienić można: Ulturale Napoli, SanSeverino, Calabrese 1924, Passaggio Cravatte, Patrizio Cappelli.

Włoskie krawaty są szersze od standardowego rozmiaru 8,2 cm. Szerokość może sięgać nawet 10,2 centymetra. Standardem są jednak rozmiary pomiędzy 8 a 9 cm.

8)Duma z tradycji

Wspominałem, że pieniądz w modzie się kręci dzięki zagranicznym klientom, w dużej mierze Azjatom, którzy lubują się w modzie włoskiej. Dla nich tradycja oznacza najwyższą jakość, dlatego właściwe każda marka włoska śni o azjatyckim rynku. Podkreślanie swoich korzeni stało się zatem priorytetem.

Przejdźmy się po włoskich ulicach i centrach zakupowych. Niekoniecznie musi być to nawet sklep odzieżowy, równie dobrze możemy iść za zapachem kawy, świeżego chleba czy wesołych odgłosów biesiadujących ludzi.

Źródło: www.visitgenoa.it

Legendarny sklep ze srebrem i biżuterią istnieje w Genui od 1763 roku, Źródło: www.visitgenoa.it

W Rzymie przykładowo może być to strefa blisko Placu Hiszpańskiego, gdzie nie tylko jest luksusowa via Condotti; dwie, trzy przecznice dalej drogi prowadzą bezpośrednio do Piazza di San Lorenzo in Lucina (na którym do niedawna swoją siedzibę miała partia Berlusconiego „Forza Italia”, więc i jego można było tam spotkać w kordonie ochroniarzy). Nieważne jednak w jakim włoskim mieście jesteście. Podnieście głowy i skierujcie swój wzrok na szyldy – Lubiam:eleganza maschile dal 1911, Larusmiani Milano: Handmade in Italy since 1922, Angelo Nardelli 1951, Melley: Calzature e abbigliamento dal 1922, Ortigni – calzature dal 1930, Barrett – fondata nel 1917

Źródło: www.negozistoricilombardia.it

Źródło: www.negozistoricilombardia.it

 

Źródło: www.negozistoricilombardia.it

Źródło: www.negozistoricilombardia.it, Sklep i zakład jubilerski Recalcati Davide&Figlio istnieje w Bergamo od 1922 roku

 

Źródło: www.negozistoricilombardia.it

Źródło: www.negozistoricilombardia.it

 

Sklep m.in. z kapeluszami. Od 1904 roku w Mantovie., źródło: www.negozistoricilombardia.it

Sklep m.in. z kapeluszami. Od 1904 roku w Mantovie., źródło: www.negozistoricilombardia.it

Podkreślanie tradycji jest rzeczą naturalną wśród rodzinnych firm.  Brakuje trochę przełożenia tego nastawienia na rynek międzynarodowy, ale o tym już innym razem.