W ostatnich dwóch wpisach dotyczących włoskiego wkładu w światową modę męską poruszyłem wiele tematów bardziej i mniej znanych, które podkreślają włoską siłę.

Poprzednie punkty to:

1.Wielcy projektanci
2.Sztuka krawiecka
3.Udoskonalenia
4.Design/Estetyka
5.Pitti Uomo
6.Modni najbogatsi – Kultura, głupcze!
7.Krawaty
8.Duma z tradycji

Pierwsza część
Druga część

9) Sztuka na witrynach

Witryny sklepów odzieżowych we Włoszech mają moc przyciągania. Nie dotyczy to jednak sieciówek, a rodzinnych, miejscowych sklepów, które z dumą dbają o swój wystrój. Większość z nich stawia na ciepłe kolory witryn, które zapraszają do środka świetnie skoordynowanymi zestawami.

Celem witryny jest przecież przyciągnięcie uwagi, zachęcenie do wejścia do sklepu, a w konsekwencji dokonania zakupu. To, co jest pokazane na witrynie ma moc, a dowodem na to niech będzie mój przykład, gdyż zainteresowanie modą męską zaczęło się u mnie właśnie od pobytów we Włoszech i zwracania uwagi na witryny sklepów odzieżowych.

Przykładowe witryny z Turynu możesz znaleźć tutaj.

4e2e4b24f1b70ede71d682e88eb913d8_640x480

David Saddler, Rzym

 

DSC00541

David Saddler, Rzym

 

Davide Cenci, Rzym

Davide Cenci, Rzym

10) Włochy są jak pudełko czekoladek … czyli regionalne perełki

 

Włochy dzielą się na zagłębia mody. Mediolan i Florencja to przede wszystkim la moda alta (dosł. wysoka moda), znana wszystkim z wybiegów. Górski region Biella to dostarczyciele tkanin, które wędrują do każdego miejsca na ziemi. Region Como to centrum jedwabiu i tym samym główne miejsce pozyskiwania materiałów na krawaty. Toskania i Lombardia to buty.


Kapelusze: Montappone i Massa Fermana

Miejscowości Montappone i Massa Fermana nazywane są ojczyznami kapeluszy.

Na terenie samej prowincji Fermo znajduje się ok 60-70 małych zakładków rzemieślniczych, które zajmują się wytwarzaniem kapeluszy.

Osobiście nie przepadam za kapeluszami, ale warto je tutaj wymienić, jeżeli to właśnie włoska firma produkuje prawdopodobnie najsłynniejsze kapelusze świata – Borsalino.

Źródło: www.ilquotidiano.it

Źródło: www.ilquotidiano.it

Najpopularniejszymi kapeluszami są te ze słomy. Ich produkcja rozpoczęła się w 1300 roku. Słomiane kapelusze ciężko jednak zaliczyć do klasyki męskiej elegancji, więc z Montappone ruszamy dalej.

Do najpopularniejszych firm tego regionu należą: Sorbatti, Feruccio Vecchi, Cappellificio Cecchi Angelo, Paimar czy Bordoni.

Buty: Fermo/Marche

O relacji Włochów z butami już pisałem. Nie sposób jednak pominąć tutaj tego tematu. W Marche produkcja butów jest rozsiana właściwie na cały region, ale dominują zwłaszcza dwie malutkie miejscowości – Sant’ Elipido i Montegranaro.

Sant’ Elipido a Mare: Tod’s, Hogan, Le Silla, Vittorio Virgili
Montegranaro: Doucal’s,Velasca Milano, Alberto Guardiani, Mario Bruni itd. 

Okulary – Belluno

Obecnie Luxottica (najpotężniejsza włoska firma, która ma pod sobą mnóstwo marek okularów, m.in. Persol, Valentino, Oakley, Prada EyeWear, Ray-Ban) swoją siedzibę ma w Mediolanie, ale Leonardo Del Vecchio, najbogatszy Włoch, założył ją w mieście Agordo, w prowincji Belluno. Cały czas zresztą funkcjonuje tam zakład firmy.

Źródło: www.glance24.com

Źródło: www.glance24.com

Gigantyczne okulary przed siedzibą firmy w Agordo, Źródło: corrieredelveneto.corriere.it

Gigantyczne okulary przed siedzibą firmy w Agordo, Źródło: corrieredelveneto.corriere.it

Oprócz firmy Luxottica wymienić należy również Safilo, De Rigo (m.in. okulary Police) i Marcolin.

Skóra– Santa Croce sull’Arno

Święty Krzyż nad rzeką Arno znajduje się w prowincji Pisa. To tutaj znajduje się włoskie królestwo skóry. Skóry na obicia mebli, buty, torebki, rękawiczki.

Wełna – Biella

Producenci najsłynniejszych tkanin mają swoje królestwo znajdujące się u stóp Alp.
W prowincji Biella swoje siedziby mają Vitale Barberis Canonico, Marzotto Group (Guabello, Fratelli Italia di Delfino), Drago, Bonino, Lanificio Ermenegildo Zegna, Fratelli Cerutti,  Reda, Lanificio Colombo czy Zignone.

W kwietniu opublikuję kompletny przewodnik po producentach włoskich tkanin. Tutaj pisałem o Vitale Barberis Canonico.

Biella, Źródło: www.lastampa.it

Biella, Źródło: www.lastampa.it

Aż szkoda tu pracować..

Aż szkoda tu pracować..

Jubilerstwo –  Valenza Po

Błyskotki to specjalność miejscowości Valenza. Piemonckie miasto znajduje się około 80 km od Turynu. W 2015 roku ogłoszono, że nowa siedziba Bulgari w Valenza Po będzie miała 12 tys. km kw. i tym samym będzie największą manufakturą jubilerską w Europie. Oczywiście rzymska firma Bulgari jest w rękach francuskiego koncernu LVMH, ale nie zmienia to faktu, że większość ważnych rzeczy i projektów dotyczących firmy ciągle ma miejsce we Włoszech.

Wizualizacja nowej manufaktury Bulgari, źródło: www.ilsecoloxix.it

Wizualizacja nowej manufaktury Bulgari, źródło: www.ilsecoloxix.it

Jedwab i dodatki – Como

O Como pisałem w drugiej części cyklu. Najbardziej prestiżowe krawaty włoskie mogą pochodzić właściwie z dwóch miejsc – z prowincji Neapolu lub Como.
Jedwabne krawaty może nie są jeszcze tak znane jak symbol regionu – jezioro Como, ale dla fanów mody jest to miejsce kultowe.

Zakłady krawieckie – Neapol

Oczywiście pracownie wielkich mistrzów rozsiane są po całych Włoszech, ale to właśnie Neapol uznawany jest za kolebkę włoskiego dyktatu krawieckiego.

Cytując krawca z filmu O’Mast:

Przymiarka jest dla nas testem psychologicznym, bo jako krawiec widzisz defekty, ale nie możesz zobaczyć tego, co jest w głowie klienta – jak chce się postrzegać, a on nie może ci tego wytłumaczyć, bo to nie jest matematyka, gdzie 2×2= 4. Tu nie ma żadnych reguł, to trzeba zrozumieć w lot, bo jak nie wyłapiesz tego w trakcie przymiarki, to stracisz klienta i zniszczysz garnitur – Pasquale Sabino

Samych prowincji i regionów specjalizujących się w danym sektorze mody jest więcej. Będę je przybliżał z czasem.

 

11) Sprezzatura

Właściwie pojawia się ona tak często, że nie widzę powodu rozwijania tego tematu, a jednak coś mnie kusi. W końcu blog o włoskiej modzie zobowiązuje.

Sprezzatura już dawno doczekała się swojego miejsca w annałach, nie tylko mody męskiej. O sile tego słowa niech świadczy fakt, że występuje w tytule książki poświęconej włoskim odkrywcom i wynalazkom – Sprezzatura. 50 ways Italian genius shaped the World. Pojawia się również w niedawno wydanej książce Eugenii Paulicelli – Writing Fashion in Early Modern Italy. From sprezzatura to Satire.

Źródło: www.cubookstore.com

Źródło: www.cubookstore.com

Sprezzaturą określa się klasyczny ubiór z nutką nonszalancji lub wręcz niedbałości. Coś co ma zachować pozór niedbałości jest oczywiście zamierzony krokiem,  przez niektórych długo przemyśliwanym. Nie ma to więc żadnego związku ze spontanicznością. Jak to często z Włochami bywa, chodzi o zachowanie pozorów.

Do najczęstszych przykładów sprezzatury zalicza się „niedbale” włożona poszetka, koszula rozpięta o 3 -4 guziki, duża ilość bransoletek na nadgarstku, zwisający pasek, jedwabny szalik żyjący swoim życiem na szyi właściciela, rozpięte guziki rękawów marynarki. W większości przypadków rzecz rozbija się o dodatki.

Diego Della Valle (Tod's), źródło: www.moderngentlemanmagazine.com

Diego Della Valle (Tod’s), źródło: www.moderngentlemanmagazine.com

Niektórzy powiedzą, że sprezzatura to świadome łamanie reguł i popełnianie „błędów” ubraniowych, które mają być formą puszczenia oka do obserwatora stylizacji i świadczyć o dystansie stosującego takie rozwiązania.

Oczywiście najłatwiej pokazywać przykłady sprezzatury w oparciu o zdjęcia z Pitti Uomo, ale ileż można… Niektórzy przecież określą poniższe przykłady jako swobodne, naturalne i interesujące stylizacje, inni zaś skomentują to słowem : „pretensjonalny styl”. Sprezzatura nie jest dla mnie regułą ani łatwo definiowalnym zjawiskiem,raczej czymś bardzo indywidualnym. Wiele możesz pod nią podciągnąć, ale łatwo też wpaść w przesadę.

FLORENCE, ITALY - JANUARY 09: A guest is seen at Pitti Immagine Uomo 83 on January 9, 2013 in Florence, Italy. (Photo by Elena Braghieri/Getty Images)

FLORENCE, ITALY – JANUARY 09: A guest is seen at Pitti Immagine Uomo 83 on January 9, 2013 in Florence, Italy. (Photo by Elena Braghieri/Getty Images)

Za najsłynniejszych przedstawicieli sprezzatury uważa się Lapo Elkanna, Lina Leluzziego, Andreę Squarziego czy Gianniego Agnelliego.

Wynalezienie terminu sprezzatura przypisuje się pewnemu renesansowemu pisarzowi. Baldassare Castiglione miał fioła na punkcie etykiety, konwenansów, pojęciu bycia gentlemenem. Stworzył więc kodeks dobrych manier, o których wspomina Francesco da Mosto w jednym ze swoich cudownych dokumentach o Włoszech (od 4 min).

Ps. Tak naprawdę nikt nie wie do końca, co można uznać za sprezzaturę, a co nie.
Mówiąc szczerze –  dywagacje na ten temat bardzo mnie męczą. Lepiej już iść na piwo.

źródło: constructingthemuse.com

źródło: constructingthemuse.com

12) Buty

Wspominałem już, że Włosi są liderami europejskiego przemysłu obuwniczego, daleko w tyle zostawiają Portugalię i Hiszpanię.

The World Footwear 2015 Yearbook informuje, że ponad 1/3 produkcji pochodzi z włoskich miejscowości. Prym wiedzie region Marche, a przede wszystkim Montegranaro i jego okolice. Ale o tym wspominam powyżej.
Włoskie buty najczęściej wędrują do Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii i Rosji.

Dlaczego włoskie obuwie jest tak pożądane na świecie? Ciężko znaleźć jednoznaczne wytłumaczenie tego fenomenu. Wydaje się, że stoi za tym mieszanka wielopokoleniowych firm, ręcznego wykonania i napisu Made in Italy, który podświadomie kojarzy się z najlepszą jakością.