Nie tylko kobiety są piękne, marynarki również – Antonio Lionelli (Sartoria Formosa)

To cytat z rewelacyjnego dokumentu o krawiectwie neapolitańskim. Gianluca Migliarotti stworzył prawdziwy  hymn pochwalny ku czci mistrzów krawiectwa z Neapolu. To rzecz o pasji, poświęceniu, przywiązaniu do tradycji i ciężkiej, rzemieślniczej pracy. Poznajcie „Mistrza” i jego twórcę.

Archiwum prywatne G. Migliarottiego

Gianluca Migliarotti, archiwum prywatne G. Migliarottiego

Gianluca Migliarotti to włoski reżyser, który specjalizuje się w filmach dokumentujących dorobek włoskich rzemieślników. Studiował w New York University i Lee Strasberg Theater Institute, a tuż po powrocie do Włoch założył firmę Kid Dandy, która zajmuje się produkcją filmów. Kid Dandy realizuje projekty dla m.in. Discovery Channel, Vitale Barberis Canonico czy Fiata.
Jego dokumenty są niezwykle plastyczne i są prawdziwą uciechą dla oczu. We wpisie dotyczącym firmy Vitale Barberis Canonico zamieściłem poniższe wideo:

Pasją do krawiectwa zaraził się od swojego ojca i wujka, którzy byli częstymi gośćmi neapolitańskich krawców. Po raz pierwszy próg zakładu krawieckiego przekroczył w  wieku 7 lat, a swój pierwszy garnitur szyty na miarę sprawił sobie w wieku 18 lat. Jednak nie został krawcem. Młody Migliarotti wybrał karierę reżysera i nie miał problemów z wyborem pierwszych materiałów na film.

Gianluca Migliarotti, archiwum prywatne

Gianluca Migliarotti, archiwum prywatne

Jego drugim dokumentem wychwalającym neapolitańską tradycję krawiecką jest „E poi c’e’ Napoli”. To historia o przenikaniu się tradycji krawców i życia zwykłych mieszkańców Neapolu. Mimo że mniej w nim treści i informacji to doskonale uzupełnia wcześniejszą pozycję, czyli „Mistrza”. W tym godzinnym dokumencie występują m.in. Hugo Jacomet, znany z francuskiego bloga parisiangentleman, Massimiliano i Giuseppe Attolini czy Salvatore Piccolo.

Nie kręci jednak tylko o tkaninach czy krawcach, ale również o włoskich projektantach przepięknych sportowych aut.

O’mast

O’mast w dialekcie neapolitańskim to właśnie Mistrz, który nie tylko sprawnie włada igłą i nożyczkami, ale jest także pracodawcą – datore di lavoro, co przecież w Neapolu ma dodatkową wartość.

Na początku widzimy panoramę Neapolu  uświetnioną wyśmienitym kawałkiem jazzowy w wykonaniu Alessandro Cerino i jego zespołu. Potem przechodzimy do rozmów z mistrzami. W dokumencie występują m.in. Maurizio Marinella, Antonio Panico, Claudio Attolini, Pasquale Sabino, Pino Peluso, Ciro Palermo – prawa ręka Vincenzo Attoliniego, czy rodzina Ciardi. W skrócie, śmietanka tradycyjnego krawiectwa.

Już dwukrotnie pokazywałem wam trailer tego dokumentu, ale w tym przypadku warto to zrobić raz jeszcze.

O czym można się dowiedzieć? Przede wszystkim jak jest wykonana tradycyjna marynarka z Neapolu (la giacca napoletana). Pisałem o jej charakterystyce tutaj.
Dla mnie jednak istotniejsze było poznanie filozofii krawców – co ich napędza, jak wygląda rzeczywistość tego zawodu, czy rywalizują ze sobą, biorąc pod uwagę ich ilość w prowincji Neapolu. Na większość pytań znalazłem odpowiedź, a kwintesencję postanowiłem zebrać poniżej.

Największy komplement od klienta jest wtedy, kiedy ten powie: Nie czuję tego na sobie. Znaczy to, że podarowałeś klientowi drugą skórę

www.fabiosodano.com

www.fabiosodano.com

Garnitur z sartorii ma defekt, który jednak jest efektem, bo przełamuje monotonię perfekcji. Jeżeli jest dobrze wykonany, to jest prawdziwym znakiem jakości rzemieślniczej

 

Garnitur musi mieć pewne niedoskonałości. Jest stworzony dla osoby będącej w ruchu, nie jest dla żołnierza, bo nie tworzymy uniformów do podziwiania i bez duszy –  M. Rubinacci

www.marianorubinacci.net

www.marianorubinacci.net

Musisz być szczery z klientem, dać mu tyle ile jesteś w stanie, cały twój profesjonalizm. A potem poproś o taką kwotę jaką chcesz, ponieważ na to zasłużyłeś. Ale jeżeli nie jesteś szczery, nie możesz prosić o pieniądze, bo wtedy oznacza to, że go zdradzasz –  Renato Ciardi

Kadr z filmu O'mast, reż. Gianluca Migliarotti

Renato Ciardi i synowie, kadr z filmu O’mast, reż. Gianluca Migliarotti

Jeśli garnitur jest zbyt perfekcyjny, będziesz wyglądał jak manekin na wystawie – Pasquale Sabino

 

Przymiarka jest dla nas testem psychologicznym, bo jako krawiec widzisz defekty, ale nie możesz zobaczyć tego, co jest w głowie klienta – jak chce się postrzegać, a on nie może ci tego wytłumaczyć, bo to nie jest matematyka, gdzie 2×2= 4. Tu nie ma żadnych reguł, to trzeba zrozumieć w lot, bo jak nie wyłapiesz tego w trakcie przymiarki, to stracisz klienta i zniszczysz garnitur – Pasquale Sabino

 

Sprawia mi przyjemność klient, który rozumie ten zawód. Ten, który nie rozumie krawiectwa dziś do ciebie przyjdzie, ale jutro uda się do kogoś innego. On nie rozumie, chce się tylko okryć – Pasquale Sabino

 

Źródło: http://www.larepublica.co

Pasquale Sabino, www.larepublica.co

 

Krawiectwo to dialog pomiędzy klientem a krawcem – Ciro Palermo

Kiedy klient coś wybiera, najpierw ja muszę to polubić. Jeśli projekt mi się nie spodoba i klientowi nie będzie w tym dobrze, nie zrobię tego. To w końcu ja jestem tym, który szyje garnitury – Antonio Panico

Antonio Panico, kadr z filmu "O'mast"

Antonio Panico, kadr z filmu „O’mast”

Bardzo dziękuję panu Gianluce Migliarottiemu i jego firmie za możliwość wykorzystania zdjęć i zapoznania się z  jego filmografią.

Jego pracę możecie śledzić na poniższych stronach:

Kid Dandy Vimeo

Strona internetowa

Film „O’mast” możecie zakupić poniżej:

iTunes

Sklep internetowy