Nieco ponad dwie godziny jazdy samochodem od szwajcarskiej granicy i słynnego Matterhornu, znajduje się jeden z najważniejszych punktów w historii włoskiej mody męskiej.
Trivero, w prowincji Biella, to niewielka, spokojna miejscowość, której mieszkańcy przypominają bardziej Niemców czy Austriaków niż Włochów znanych ze stereotypów. Spokojni, opanowani, skupieni na pracy. Widać to nawet po ich sylwetkach – lekko przygarbieni, ze skupionym wzrokiem, małomówni. Znaczna część mieszkańców prowincji Biella znajduje zatrudnienie w licznych manufakturach rozsianych na piemonckich ziemiach.

Z Trivero mocno związane są takie nazwiska jak Zegna czy Loro Piana. Sporo jak na nieco ponad 6.000 mieszkańców. Do samego miasta i regionu na pewno wrócę w przyszłości, głównie ze względu na ciekawą sylwetkę Ermenegildo Zegna. Jednak w dzisiejszym wpisie skupię się na mitycznym skrócie VBC – firmie Vitale Barberis Canonico.

Ready for warping #behindthescenesoffashion #VBCfabrics

A photo posted by Vitale Barberis Canonico 1663 (@vitalebarberiscanonico1663) on

Liczby robią wrażenie

W 2013 firma obchodziła 350-lecie istnienia. Pierwsze wzmianki o niej pochodzą już z 1663, ale współczesny zakład został oficjalnie założony w 1936. Obecnie firma zarządzana jest już przez trzynastą generację Vitale. Potęgę Vitale Barberis Canonico najbardziej widać w liczbach:

7 mln –  metrów tkaniny produkowanej rocznie, wyeksportowanej do ponad 90 krajów świata

80% – produkcji przeznaczona jest na eksport. Podobno najwięcej tkanin dostarczanych jest do … Chin, z którymi włoska firma współpracuje od ponad 20 lat. W latach 2008 – 2009 firma przechodziła proces restrukturyzacji, ale szybko nadrobiła chudy okres i od 2010 roku umacnia swoją pozycję, głównie dzięki obecności na rynkach międzynarodowych. To właśnie Chiny i Wielka Brytania są największymi rynkami zbytu. Obecność chińskich delegacji była bardzo widoczna zwłaszcza podczas ostatniej edycji Milano Unica.
Podczas Pitti Uomo 2015 Francesco Barberis Canonico potwierdził imponujący rozwój firmy, która w 2008 zarobiła 80 mln euro, by w 2014 roku dojść do liczby 116 mln.

Źródło: http://www.vitalebarberiscanonico.it/

Źródło: http://www.vitalebarberiscanonico.it/

200 lat – Vitale Barberis Canonico należy do klubu „Les Hénokiens”, który zrzesza firmy z ponad 200 letnią rodzinną tradycją. Wśród innych włoskich marek są również:|Amarelli (słynne likiery, istnieje od 1791 r.), Cartiera Mantovana, Confetti Mario Pelino, Ditta Bortolo Nardini, Fabbrica d’Armi Pietro Beretta (producent m.in. legendarnych pistoletów), Fratelli Piacenza, Guerrieri Rizzardi i Stabilimento Colbachini.

W Polsce Vitale Barberis Canonico kojarzony jest  przede wszystkim z firmą Bytom, która od paru lat wspiera się, nie tylko marketingowo, na włoskiej myśli krawieckiej. A ubranie z metką VBC jest potwierdzeniem najwyższej jakości. Bo kto jak nie Włosi…O współpracy między polskimi firmami, a włoskimi producentami tkanin pisałem tutaj.
Większość polskich firm  i zakładów szycia na miarę oferuje materiały sygnowane marką VBC.

10336699_803357946350511_549934434266391409_n

Źródło: http://www.vitalebarberiscanonico.it/

 

Nie ma potrzeby poprawiania czegoś, co już jest doskonałe – Francesco Barberis Canonico

Według niektórych modowych snobów jakość tkanin Vitale Barberis Canonico jest nieco niższa od tych spod znaku Loro Piana czy Zegna. Wpływ na taką ocenę ma prawdopodobnie brak własnej linii odzieżowej, w przeciwieństwie do dwóch wymienionych wcześniej marek.  Z drugiej strony to Vitale Barberis Canonico jest bardziej rozprzestrzeniony i dostępny na całym świecie, bardziej otwarty na nowe projekty marketingowe. To obecnie najbardziej znana włoska firma dostarczająca tkaniny.
Podczas Pitti Uomo 2013 wraz z magazynem Rolling Stone  pokazali swoje zaskakujące, rockowe oblicze wydając wspólnie Rock&Roll Gentelmens’s Style Guide, czyli przewodnik po rockowym stylu.

375608_618240484862259_170603136_n

Pitti Uomo 2013. Przygotowania do koncertu promującego wspólny projekt VBC i magazynu Rolling Stone. Źródło: http://www.vitalebarberiscanonico.it/

Zupełnie inną formę współpracy wybrała inna zasłużona włoska firma – L’Antica Barbiera Colla z Mediolanu, która w ramach świętowania swojej 111 rocznicy działalności zdecydowała się wypuścić 4 unikalne wody kolońskie inspirowane tkaninami VBC.
Colonia N° 1 – to dedykacja dla tkaniny Hopsack, Colonia N° 9 – ma swoje żródło w tkaninie Superbio. Obecne są również wody Colonia N° 0 Colonia N° 4 inspirowane kolejno Perennialem i Wool&Mohair. Na wodach po goleniu się nie znam, więc odsyłam do źródła.

Bo tkaniny mają zapachy. Źródło: http://www.vitalebarberiscanonico.it/

Bo tkaniny mają zapachy. Źródło: http://www.vitalebarberiscanonico.it/

 

 

W poszukiwaniu wełny na Antypodach

Vitale Barberis Canonico jest twórcą i fundatorem nagrody dla producentów wełny najwyższej jakości  – Wool Excellence Award. Nagroda jest formą wyróżnienia dla australijskich dostawców wełny.  Fundatorzy biorą pod uwagę etyczną hodowlę owiec oraz wpływ na środowisko naturalne. Na rynku australijskim VBC działa od początku lat 70. Inicjatorem eksplorowania tego, wydawałoby się, egzotycznego rynku był Alberto Barberis Canonico, który podkreśla w poniższym filmie, że celem VBC było znalezienie idealnej wełny. W tym celu należało przeanalizować i wypróbować wszystkie gatunki wełny, które istnieją na świecie. Istotą było zrozumienia zasad ich produkcji i późniejszego wykorzystania, tak by odpowiadały one wymaganiom przyszłych klientów. I to się udało.

Pierwszym laureatem nagrody została rodzina Hawksford, która zajmuje się hodowlą owiec Saxon Merino z regoniu Glenburnie. Wyróżnienie otrzymały również firmy Kenneth i Tracey Cameron z Walchy oraz fattoria Kingston z Tasmanii. Zwycięzca edycji 2015 została rodzinna firma Manning, właściciele firmy Miena z Lemont.

12088093_1093726623980307_3589097308447959443_n

Australijska wełna i firmy uhonorowane nagrodą – Wool Excellence Award. Źródło: http://www.vitalebarberiscanonico.it/

W ostatnich latach VBC walczy w Australii o ekologiczną hodowlę, skupiając się na ograniczeniu cierpienia owiec podczas tzw. mulesingu. Proces ten jest dosyć kontrowersyjną metodą usuwania wełny z okolic tyłka, w celu uniknięcia rozprzestrzeniania się muszycy. Mulesing jest bardzo popularnym rozwiązaniem w Australii, jednocześnie będąc bardzo bolesnym dla zwierząt hodowlanych.

Vitale Barberis Canonico. Dokument Gianluca Migliarottiego.

Pomimo wielu fabryk i magazynów rozsianych na terenie Bielli, nie jest trudno trafić do zakładu VBC. Firma dysponuje  dwoma halami, z tego jedną o powierzchni blisko 50 tys. m2 na 9 poziomach. Prawie całe powierzchnie są wypełnione najnowocześniejszymi maszynami, które zostały wykonane specjalnie na zlecenie włoskiej firmy.
Vitale Barberis Canonico dokumentuje swoją historię w ponad 2000 tomach z historycznymi próbkami materiałów, które dzisiaj nie byłyby do odtworzenia, ze względu na inny charakter wełny, ale ciągle są niewyczerpanym źródłem inspiracji.

Classic with a twist from our archives. UK, Standard Collection, 1881-1882. #archives #VBClovesfabrics

A photo posted by Vitale Barberis Canonico 1663 (@vitalebarberiscanonico1663) on

Źródło: http://www.vitalebarberiscanonico.it/

Źródło: http://www.vitalebarberiscanonico.it/

Obecnie podstawową bazą tkanin jest wełna Merino z Australii, kaszmir z Chin i moher z Południowej Afryki. O samych tkaninach i ich produkcji można rozmawiać godzinami, więc ograniczę się do drobnej wzmianki o nich. O wełnie Merino pisałem powyżej, natomiast warto pamiętać o pochodzeniu moheru, który pozyskiwany jest z kozy angorskiej hodowanej w Stanach, Turcji i właśnie Południowej Afryce. Kaszmir, pomimo nazwy pochodzenia hinduskiego, pozyskiwany jest z kóz kaszmirskich z Chin i Mongolii.

Kwiecień 2104, "Moherowa Aukcja" w Porth - Elisabeth w RPA. Źródło:http://www.vitalebarberiscanonico.it/

Kwiecień 2104, „Moherowa Aukcja” w Porth – Elisabeth w RPA. Źródło: http://www.vitalebarberiscanonico.it/

Jak już wspomniałem wyżej, w 2013r. Vitale Barberis Canonico świętował 350-lecie istnienia i z tej okazji pokazał swoją najnowsza tkaninę Grand Cru 1663, która została stworzona razem z firmą Berluti. Niestety, to ekskluzywna oferta skierowana do najbardziej lojalnych i bogatych klientów.

545238_662437983775842_11657540_n

X278fotoGRAND_CRU_GALLERY2-1X_IMG_2563 (1)

Źródło: http://www.vitalebarberiscanonico.it/

Dokładny opis procesu produkcji możecie prześledzić tutaj i tutaj.

Dziękuję Vitale Barberis Canonico za zgodę na publikację powyższych zdjęć i pomoc w opracowaniu artykułu. 
Zdjęcia i film pochodzą z Instagrama Vitale Barberis Canonico oraz ich kanału Youtube. Oprócz tego zachęcam do śledzenia działań autora większości filmów promujących VBC – Gianluca Migliarotti robi kawał dobrej roboty.